ACTIVITEITEN

De Sint-Maartencampus bruist!
Leven en leren staan hier nooit los van elkaar.
Ervaringsgericht leren: daar gaan we voor.
Elke dag opnieuw, veel boeiende ervaringen opdoen
in en buiten de lessen.

Sportdag

Jaarlijks hebben onze leerlingen een sportdag, georganiseerd buiten de school. Het derde- en vierdejaar krijgen een teambuildingsdag per klas. De derde graad krijgt een grote waaier aan keuzes van fietsen, wandelen, survivalmix … tot de afvaart van de Lesse.

leerfeest

Rond of op 11 november komt Sint-Maarten virtueel langs op onze school. Hij is onze patroonheilige, zijn boodschap dragen we hoog in het vaandel. Ons jaarthema levert het voorzetje voor de invulling van deze dag. Of er nu films, werkwinkels, optredens, uitstappen zijn … de boodschap is altijd duidelijk: delen met je medemens … en toch ook wel een feestdag voor onze leerlingen en personeel.

Wil je graag eens iets compleet anders dan de traditionele lessen?
Tijdens de middag bruisen niet alleen de refters van de ontstuimige energie van onze leerlingen maar ze krijgen ook de kans om deel te nemen aan verschillende activiteiten. Zo kunnen ze samen zingen, musiceren,schaken, kokkerellen, juwelen maken, sporten …
Naast de actieve activiteiten kunnen onze leerlingen ook terecht in een stille ruimte om te lezen, een les na te kijken, te werken op een pc … Onze leraars zijn ook bereid om een inhaal- of remediëringsles op vraag te organiseren.

klasdag

Je leert het best in een prettige, veilige omgeving. Een omgeving waarin je omringd wordt door leeftijdsgenoten. We leren hen jou beter kennen door een klasdag te organiseren begin september. ’ s Morgens bieden we spelen aan zodat het groepsgevoel en het zelfvertrouwen vergroot wordt. Daarna kiezen de klassenleraars samen met jou en je medeleerlingen een klasactiviteit.

Op een school wordt heel wat afgepuberd. Lichamelijke veranderingen roepen in de tweede graad vragen op in verband met relaties, intimiteit en seks. Hier willen we graag op inspelen. Redenen genoeg dus om onze vierdejaars een relatiedag aan te bieden. Artsen en verpleegkundigen belichten de biologische kant: voortplanting, voorbehoedsmiddelen … Via discussie, gezelschaps-en rollenspelen … komen we tot de volgende stelling: praat erover. Ook het gebruik van sociale media verdient in dit gebeuren een centraal plaatsje.

100 dagen

Je viert na zes jaar in het secundair onderwijs je laatste honderd dagen. De zesdejaars zorgen de dag voor krokusvakantie voor speelplaatsanimatie en een show, waarbij humor en hun schoolse ervaringen centraal staan. Als school verwennen we ze ’s morgens met een lekker ontbijt. In de namiddag doen ze een activiteit met hun klasleerkrachten. Dan kan het aftellen beginnen …

Alle leerlingen in het 6e jaar bso en tso maken een geïntegreerde proef. Hierin verwerken ze de geziene leerstof op een geïntegreerde manier. Als groep kunnen samenwerken is hierbij essentieel. Daarom organiseren we in het begin van het schooljaar een tweedaagse, waarbij de leerlingen via teambuilding, simulatiespelen, bevragingen en discussietechnieken hun  sterkere en zwakkere kanten als teamlid ontdekken. De klassenleraars stellen dan de groepjes samen. 

Lissabon

“Een open venster op de wereld” is een van de basispijlers van onze school. En daarom verkennen onze leerlingen van het 5de jaar Europa in verschillende projecten:

  • 5aso wisselt uit met leeftijdsgenoten uit Tsjechië, Italië of Slowakije. Tijdens de binnenlandse projectweek leren onze leerlingen leren hun uitwisselingspartners meer over over ons fascinerend land. Nadien gaan onze 5aso’ers een week logeren in het buitenlandse gastgezin en leren zij op hun beurt meer over het gastland.
  • 5handel-bi focust op de rijke geschiedenis van Berlijn tijdens een projectweek en reist daarna een hele week af naar deze boeiende Duitse hoofdstad.
  • 5stw steekt de landsgrenzen met Frankrijk over. Tijdens de binnenlandse projectweek vergasten de leerlingen hun ouders op een boeiende, creatieve en culinaire infoavond. Nadien volgt een buitenlandse week in Normandië, de Loire of de Elzas.
  • 5bso ontrafelt de vele geheimen van de Britse hoofdstad tijdens de projectdagen en gaat op een driedaagse culturele uitstap naar Londen.

Tijdens het schooljaar vinden we het belangrijk om als katholieke school oog te hebben voor de noden van onze medemens en stil te staan bij waarden, die ons nauw aan het hart liggen. Zorg dragen voor onszelf en voor elkaar.

  • Soep op de stoep
  • Kerstbezinning
  • Voedselinzameling B-asiel
  • Vastenactie
  • Paasbezinning
Lissabon

Sint-Maarten Bovenbouw Beveren-Waas startte in 2024 met het project ‘kunst op school’. Hiermee willen we kunst een prominente plaats geven binnen de schoolmuren en -uren. Kunst in het leven en leren op school en in onze infrastructuur. Gedurende zes maanden (januari tot juni 2024) is kunstenaar Lodewijk Heylen te gast om artistieke interventies te realiseren die op een participatieve wijze in, naast en na de lessen inhaken op de klas- en schoolcontext. Dit pilootproject biedt een aanvulling op het huidige curriculum door via kunst en cultuur extra leerkansen aan te genereren en de leeromgeving te optimaliseren. Kunst kan de leerling helpen te reflecteren over zichzelf en de wereld. Ze ontdekken de kracht van verbeelding en leren hun eigen creativiteit te ontwikkelen. Er wordt met dit project ingezet op een brede gedragenheid binnen de school, met een impact op zowel leerlingen, leerkrachten, ouders als andere betrokken partners. Een eerste actie is het collectief tegelproject: breng jouw overschotjes tegels mee van thuis en draag je steentje bij aan onze school! Alle tegels verzamelen we van 15 tot 19 april. De weken daarop krijgt het kunstwerk vorm.

“Benieuwd naar meer? Volg ons op facebook.